PÅ™i diskuzÃch o kvalitÄ› vzdÄ›lánà v ÄŒeské republice nejvÃc lidà vyzdvihuje fakt, že naÅ¡e Å¡kolstvà stojà vÃceménÄ› na tom, že se zpamÄ›ti uÄÃme i mnoho vÄ›cÃ, které prostÄ› nejsou důležité. Vzpomenete si po letech nato co jste probÃrali v pÅ™Ãrodopise nebo dÄ›jepise? Je zbyteÄné se v dneÅ¡nà dobÄ› drtit zpamÄ›ti vÅ¡echny možné letopoÄty, staÄilo by stoletà kdy se daná událost odehrála. Na jednu stranu chceme vÃce kvalitnÃch vysokoÅ¡koláků, ale na druhou stranu nejsme schopnà zmÄ›nit naÅ¡e Å¡kolstvà tak, aby o těžké obory byl zájem a namÃsto 50 rekereologů ruÄnÄ› abychom produkovali desÃtky lékařů.
Je potÅ™eba analyzovat spoleÄnost
VÅ¡ichni vÃme, že v ÄŒeské republice dlouhodobÄ› chybà lékaÅ™i – dÄ›tÅ¡tÃ, odbornÃ, zubnÃ, zkrátka napÅ™ÃÄ zaměřenÃm. Jenže poÄet lékařů se pÅ™ÃliÅ¡ nezvyÅ¡uje. Ono jde totiž o to, že u nás lékaÅ™i vystudujà zadarmo, a odejdou radÄ›ji do zahraniÄÃ, kde si vydÄ›lajà i desetkrát tolik co u nás. Potom se ozývajà hlasy že je to Å¡patnÄ› a mÄ›lo by se platit Å¡kolné. Jenže to Å¡kolné může být pro celou Å™adu lidà stopkou ke vzdÄ›lánÃ. PůjÄka nenà řeÅ¡enà – zadlužený student si těžko najde vlastnà bydlenà a za pár let založà rodinu. Daleko efektivnÄ›jÅ¡Ã by bylo pÅ™ijmout opatÅ™enÃ, aby potÅ™ebnà lidé odsloužili tÅ™eba 10 let u nás a poté mohli jÃt jinam.
NaÅ¡e Å¡kolstvà už dávno nepatřà mezi Å¡piÄku. Může za to celkový stav spoleÄnosti, který je odrazem nás vÅ¡ech. RodiÄe bojujà za to aby jejich dÄ›ti nebyly zatěžovány úkoly, vÅ¡echno za nÄ› Å™eÅ¡Ã, dÄ›ti nemusà nic, a potom Äekajà zázraky od uÄitelů. Kvalitnà uÄitelé jdou radÄ›ji po letech do supermarketu, kde nebudou Äelit rozzuÅ™eným rodiÄům, jejichž nevychované dÃtko dostalo za neznalosti Å¡patnou známku. Jako spoleÄnost bychom se mÄ›li urychlenÄ› probudit, jinak se u nás nezmÄ›nà nic, a to ani Å¡kolstvÃ, jehož kvalita opravdu upadá rok co rok. Otázka je, kam až to zajde?