Asi každý rodiÄ snà o tom, že své dÃtÄ› uvidà na vysoké Å¡kole, a to bez ohledu na to, o jaký obor se bude jednat. A je pravdou, že dnes se na vysoké Å¡koly hlásà vÃce lidÃ, než kdy pÅ™edtÃm. ZajÃmavé vÅ¡ak je, že vÄ›tÅ¡ina volà jiný obor, než který studovali na stÅ™ednà škole. To vyvolává otázku, proÄ v nÄ›m nepokraÄujÃ, když si jej původnÄ› vybrali, a radÄ›ji se uÄà úplnÄ› od zaÄátku nÄ›co nového.
Â
Â
Zde je potÅ™eba se podÃvat na to, kdy a jakým způsobem si studenti volà stÅ™ednà školu. VÄ›tÅ¡inou jde o to, která je dostateÄnÄ› blÃzko, aby se minimalizovalo dojÞdÄ›nÃ, a také která je nejlehÄà Äi naopak nejprestižnÄ›jÅ¡Ã. Obor je zde v podstatÄ› podružný.
Â
To samozÅ™ejmÄ› neplatà vždy. Stále je dost tÄ›ch, kteřà vybÃrajà právÄ› specifický obor. Mnohdy vÅ¡ak zjistÃ, že to nenà pÅ™esnÄ› to, co si pÅ™edstavovali, a že je nakonec nebavÃ. K tomuto prozÅ™enà vÅ¡ak Äasto dojdou až pÅ™ÃliÅ¡ pozdÄ›, kdy už je jednoduÅ¡Å¡Ã onu Å¡kolu prostÄ› dochodit, nehledÄ› na to, že se jen málokomu chce zaÄÃnat znovu od prváku.
Â
Â
Dále zde máme fakt, že si stÅ™ednà školu vybÃráme, když je nám 15 let. To je pomÄ›rnÄ› brzy, neboÅ¥ v tomto vÄ›ku jeÅ¡tÄ› nemůžeme mÃt až tak pÅ™esnou pÅ™edstavu, co bychom chtÄ›li dÄ›lat, pÅ™ÃpadnÄ› zvážit nejen pozitiva dané profese, ale také jejà pÅ™Ãpadná negativa. A rodiÄe v tomto ohledu Äasto také pÅ™ÃliÅ¡ nepomáhajÃ.
Â
Důsledkem je, že když si chce ÄlovÄ›k udÄ›lat vysokoÅ¡kolský titul, má už mnohem lepÅ¡Ã ponÄ›tà o svÄ›tÄ› a také pÅ™edstavu o tom, co by jej skuteÄnÄ› bavilo a co by chtÄ›l dÄ›lat. Proto se na vysoké pÅ™ihlásà na obor, který jej bude skuteÄnÄ› bavit, aÄkoliv prakticky vůbec nesouvisà s tÃm, z Äeho dÄ›lal maturitu. Ano, má ponÄ›kud horÅ¡Ã zaÄátek, kdy se musà douÄit veÅ¡keré základy, avÅ¡ak ukazuje se, že to nenà až takový problém. Je vÅ¡ak otázkou, zda je to skuteÄnÄ› ideálnà situace, a zda by nebylo dobré výbÄ›r stÅ™ednÃch Å¡kol ponÄ›kud pozmÄ›nit. Tak by lidé nestudovali nÄ›co, co jim nakonec bude k niÄemu.